A szakjogász
2017-01-05

Amikor a fuvarozó CMR szerinti kényelmes felelősségi helyzete odavan

Az 1971. évi 3. sz. tvr.-rel kihirdetett CMR Egyezmény a fuvarozó felelősségét több tekintetben korlátozza. Egyrészt a kimentési okokkal, melyek megléte esetében a fuvarozónak lehetősége van a felelősség alóli mentesülése érdekében az adott kimentési okra hivatkoznia. Másrészt a felelősség összegszerű korlátozásával, 8,33 SDR/kg felelősségi limitet meghatározva.

Ez a kényelmes felelősségi helyzet azonban a 29. Cikk alkalmazhatósága esetén eltűnik:

„29. Cikk

  1. A fuvarozó nem hivatkozhat e fejezetnek azokra a rendelkezéseire, amelyek felelősségét kizárják vagy korlátozzák, illetve, amelyek a bizonyítási terhet elhárítják, ha a kárt az ő szándékossága vagy őt terhelő olyan súlyos gondatlanság okozta, amely az ügyben eljáró bíróság által alkalmazott jog szerint a szándékossággal egyenértékűnek minősül.
  2. Ugyanezeket a rendelkezéseket kell alkalmazni, ha a szándékosságot, vagy súlyos gondatlanságot a fuvarozó alkalmazottja, vagy bármely más olyan személy követte el, akinek szolgálatát a fuvarozás teljesítése céljából igénybe veszi, ha ezek az alkalmazottak vagy egyéb személyek feladatkörükön belül jártak el. Ebben az esetben azonban ezek az alkalmazottak vagy egyéb személyek sem hivatkozhatnak – személyes felelősségük tekintetében – e fejezetnek az 1. pontban hivatkozott rendelkezéseire.”

Az adott tényállás mellett az adott jogalkalmazó értelmezésén múlik,  értünk a fuvarozó szándékosságán vagy olyan súlyos gondatlanságán, amely a bíróság által alkalmazott jog szerint szándékossággal egyenértékű.

A magyar ítélkezési gyakorlat ritkán állapítja meg a CMR 29. Cikk szerinti felelősséget.

A szándékosság – például a fuvarozó alkalmazottja által elkövetett lopás – viszonylag egyértelmű a CMR 29. Cikkében.

Viszont az, hogy a kárt „olyan súlyos gondatlanság okozta, amely az ügyben eljáró bíróság által alkalmazott jog szerint a szándékossággal egyenértékűnek minősül” már nehezebben értelmezhető.

Egy őrizetlen, biztonsági kamera nélküli területen leakasztott, pótkocsi ellopása esetén az eset körülményeitől függően könnyen kötelezheti a fuvarozót a bíróság a teljes kár megtérítésére.